U Hrvatskoj je s početkom godine uveden sustav eVisitor kao jedinstveno i središnje mjesto prijave i odjave turista, a sustav je iznimno važan i za obračun te kontrolu naplate boravišne pristojbe. U suradnji Ministarstva turizma, Ministarstva uprave i Hrvatske turističke zajednice, omogućen je pristup sustavu eVisitor i putem sustava e-Građani. Navedenu mogućnost, koja predstavlja dodatnu pogodnost za sve građane (fizičke osobe) koji pružaju usluge smještaja u domaćinstvu ili seljačkom domaćinstvu, predstavili su ministar turizma Anton Kliman, ministrica uprave Dubravka Jurlina Alibegović, pomoćnik ministrice uprave Bernard Gršić i direktor Glavnog ureda HTZ-a Ratomir Ivičić.
Ministrica Jurlina Alibegović istaknula je kako je zajednički cilj povećanje broja dostupnih elektroničkih usluga unutar sustava e-Građani, što će korisnicima javnih usluga značajno olakšati i ubrzati ispunjavanje njihovih obveza te im smanjiti troškove. „Posebno nas raduje što se ovaj put radi o uključivanju e-usluge iz jedne od najznačajnijih gospodarskih grana Republike Hrvatske, kao što je turizam, a koja će pružateljima usluga smještaja pomoći pri izvršavanju njihovih obveza u vezi s prijavom i odjavom gostiju.“
Ministar Kliman je naglasio kako integracija dva sustava predstavlja samo jednu u nizu aktivnosti kojima Ministarstvo turizma i Hrvatska turistička zajednica unaprjeđuju procese prijave i odjave turista u Hrvatskoj. „Sustav eVisitor je vrlo važan projekt za cjelokupni hrvatski turizam. Posebno veseli što važnost sustava prepoznaju i druge institucije koje iskazuju interes za uključenjem u sustav koji znatno smanjuje administrativni posao kada je u pitanju sam proces prijave i odjave turista pa se ušteđeno vrijeme može kvalitetno posvetiti odnosu s gostima i kvaliteti njihovog boravka u objektu i destinaciji“, poručio je ministar Kliman.
S ministrom se složio i direktor Ivičić dodavši kako je sustav eVisitor povezan i s drugim institucijama, poput Carinske uprave i Turističke inspekcije, a čime su procesi nadzora i kontrole znatno unaprjeđeni. „Omogućavanjem pristupa sustavu eVisitor kroz sustav e-Građani znatno smo povećali dostupnost našeg sustava za prijavu i odjavu turista pa stoga očekujemo da će javnost dodatno prepoznati prednosti korištenja oba sustava jer oni doista omogućuju brže, modernije i jednostavnije izvršavanje propisanih obveza. Ovim putem pozivamo sve obveznike, a među kojima su i vlasnici kuća i stanova za odmor, da pristupe sustavu eVisitor i provjere jesu li njihovi objekti evidentirani u sustavu, te da uredno vrše prijave i odjave sukladno važećim propisima“, izjavio je direktor Ivičić.
Podsjećamo kako je usluga dostupna i svim fizičkim osobama vlasnicima kuća i stanova za odmor („vikendašima“) koji su temeljem važećih zakonskih propisa dužni sebe i sve osobe koje borave u kući ili stanu za odmor prijaviti nadležnoj turističkoj zajednici. Upravo je uspostavom sustava eVisitor znatno pojednostavljen proces prijave i odjave turista koji više ne uključuje papirologiju i odlaske u turističke zajednice već se sve rješava u nekoliko klikova s bilo kojeg mjesta koje ima pristup Internetu.
Kako pristupiti i vršiti prijavu turista putem sustava e-Građani?
Pristup sustavu eVisitor kroz sustav e-Građani moguć je uz preduvjet da registrirana fizička osoba posjeduje jednu od trenutno dostupnih vjerodajnica koje garantiraju treću razinu sigurnosti. Naime, vjerodajnice predstavljaju sredstva za elektroničku identifikaciju i autentifikaciju korisnika koje se koriste prilikom prijave na elektroničke usluge unutar sustava e-Građani. Tako je trenutno omogućeno osam vjerodajnica kojima se putem sustava e-Građani može pristupiti eVisitoru, a to su: elektronička osobna iskaznica RH s digitalnim certifikatom, mToken aplikacija FINA-e, FINA Soft certifikat, osobni certifikat Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, te token uređaj ili mToken Zagrebačke banke, Privredne banke Zagreb, Raiffeisen banke ili Hrvatske poštanske banke.
Samu prijavu turista putem sustava e-Građani moguće je izvršiti direktnim pristupom internetskoj stranici https://pretinac.gov.hr ili putem početne stranice eVisitor https://www.evisitor.hr, gdje se nalazi link na NIAS odnosno e-Građani. Odabirom prijave putem NIAS-a, sustav eVisitor će korisnika automatski preusmjeriti na službene stranice sustava e-Građani, a nakon izbora načina i potvrde autentifikacije, sustav NIAS će korisnika automatski vratiti natrag na službene stranice sustava eVisitor te automatski prijaviti korisnika u sustav.
Dodajmo kako sustav eVisitor predstavlja platformu koja je besplatna, maksimalno pojednostavljena i koja je prilagođena osobama s osnovnim kompjuterskim vještinama. Sustav eVisitor je od ranije dostupan besplatno putem Interneta kao web aplikacija, kojoj se može pristupiti s računala, tableta ili pametnog telefona, a svi korisnici sustava, među kojima su i vlasnici kuća i stanova za odmor, pristupne podatke i sve informacije za korištenje sustava mogu dobiti u lokalnoj turističkoj zajednici nadležnoj za područje u kojem se nalazi predmetni smještajni objekt.
Prednosti sustava e-Građani
Sustav e-Građani omogućava građanima modernu, brzu i jednostavnu komunikaciju s javnom upravom. Od početka rada sustava e-Građani zabilježeno je 285.466 jedinstvenih korisnika, koji su se barem jednom prijavili na neku od dostupnih e-usluga. Putem sustava e-Građani, u svakom trenutku i bez čekanja u redovima, dostupne su brojne elektroničke usluge različitih tijela javne uprave, poput izvoda iz matičnih knjiga (domovnica, rodni ili vjenčani list), usluga Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, dobivanja raznih potvrda, pregled osobnih e-poruka, informacija i obavijesti od strane javne uprave putem Osobnog korisničkog pretinca. Upravo je Osobni korisnički pretinac najposjećenija e-usluga, kojeg je otvorilo 184.548 građana, a na njega su se korisnici prijavili ukupno 1.987.436 puta.
Trenutno je unutar Osobnog korisničkog pretinca integrirano 14 institucija s 58 različitih e-poruka, od obavijesti o isteku nekog od službenih dokumenata (osobna iskaznica, putovnica, vozačka dozvola, registracija vozila itd.), obavijesti roditeljima o izostanku djeteta iz škole, obavijesti o saldu dopunskog osiguranja, o statusu obveznog zdravstvenog osiguranja, blokadi/deblokadi računa vezano uz ovrhe, rasporedu u obvezni mirovinski fond, promjenama u sudskom predmetu, o postupku utvrđivanja dijela mirovine, podsjetnik o narudžbi na zdravstveni postupak, itd. Do sada su institucije građanima poslale ukupno 6.217.249 e-poruka s različitim personaliziranim obavijestima i informacijama.