Hrvatska turistička zajednica 2005. godine ustanovljuje nagradu «Zlatna penkala» s ciljem isticanja vrijednosti profesionalnog pristupa pisanju o Hrvatskoj i njenom turizmu, svjesna kako važan doprinos turističkom uspjehu daju i inozemni turistički novinari.
Od tada do danas, svake se godine u sklopu projekta organizira studijsko putovanje uz svečanu dodjelu nagrada za predstavnike medija koji su objavili najbolje radove u godini ranije. Putovanje je izvrsna prilika da se pokaže nova destinacija u Hrvatskoj te da se ujedno zahvali novinarima, urednicima, ali i blogerima i influenserima za predstavljanje hrvatskih ljepota i turističkih posebnosti čitateljima, gledateljima i slušateljima u medijima u kojima rade.
Nagrade se dodjeljuju za najbolje tekstove, radio i TV priloge o hrvatskom turizmu, za najbolju blog objavu te najbolju objavu na društvenim mrežama.
S obzirom da je Hrvatska domovina nalivpera, jednog od tradicionalnih simbola pisaca, ova nagrada ima i dodatnu vrijednost. Penkala je, prema Hrvatskom enciklopedijskom rječniku, kolokvijalni naziv za nalivpero, kemijsku olovku te olovku s promjenjivim grafitnim punjenjem. Naziv su dobile po njihovom «ocu», nekadašnjem stanovniku Zagreba, ing. Slavoljubu Eduardu Penkali (1871.-1922.), znamenitom izumitelju s početka 20. stoljeća. Među osamdesetak izuma iz područja mehanike, kemije, fizike i zrakoplovstva jeste i izum prve mehaničke olovke i nalivpera. Prvu mehaničku olovku na svijetu ing. Penkala patentirao je 24. siječnja 1906. godine, a prvo nalivpero na svijetu s čvrstom tintom 31. svibnja 1907. godine. I tako su, na samom početku 20. stoljeća, ovi revolucionarni izumi i svojevrsni simboli novinarske profesije, upravo iz Hrvatske i Zagreba krenuli u svijet i naprečac ga osvojili.
Ovogodišnja jubilarna 20. dodjela nagrada „Zlatna penkala“ održana je 9. svibnja 2024. godine u predivnom kulturno spomeničkom kompleksu Lazareti u Dubrovniku. Nagrade su dodijeljene inozemnim turističkim novinarima, blogerima i influencerima za najbolje objave o Hrvatskoj kao turističkoj destinaciji u prošloj godini.
Na svečanoj dodjeli sudjelovalo je 33 predstavnika medija iz 15 zemalja, a poseban je obol ovom događanju dalo i 14 VIP predstavnika medija koji su u posljednjih dvadesetak godina svojim angažmanom i radom uspješno promovirali Hrvatsku kao poželjnu turističku destinaciju na globalnoj razini.
Suorganizatori i domaćini ovogodišnje dodjele bile su turističke zajednice Dubrovačko-neretvanske županije i grada Dubrovnika koje su za inozemne novinare, blogere i influencere pripremile višednevni program obilaska destinacije, znamenitosti i atrakcija s područja županije.