Inicijativu EDEN (European Destinations of Excellence) Europska komisija pokrenula je 2006. kako bi se stvorila europska mreža najljepših destinacija održivog turizma te promovirala netradicionalna i turistički manje razvijena turistička odredišta u državama članicama Europske unije kao i državama kandidatkinjama. Osnovni cilj projekta je promicanje modela održivog razvoja turizma, a provodi se u sklopu Programa COSME.
Europske destinacije izvrsnosti (EDEN)
Nacionalne EDEN destinacije biraju se na temelju natječaja koji raspisuje i koordinira Europska komisija, svake druge godine na novu temu koja se odnosi na specifične oblike turizma, a uz pobjedničku destinaciju biraju se i četiri destinacije finalista. Prilika je to za promociju skrivenih turističkih oaza na službenim stranicama Europske komisije i Hrvatske turističke zajednice, kao primjera dobre prakse i novih odredišta za senzibilizirane suvremene turiste i putnike. Blistava, skrivena mjesta Europe daleko od tokova masovnog turizma potrebno je otkriti svijetu, odškrinuti njihova vrata iza kojih su čuvane legende, tradicija i baština, nedirnuta ljepota i ravnoteža ljudi i prirode u kojoj žive i stvaraju.
Teme natječaja osmišljene su tako da pokažu raznolikost koju nude male i ne toliko poznate europske destinacije, uključujući prirodne ljepote, povijest, baštinu, lokalnu gastronomiju i druge osobitosti. Da Hrvatska ima takvih skrivenih dragulja koje je trebalo pokazati svijetu pokazalo se već 2006., kada je projekt EDEN u našoj zemlji počela provoditi Hrvatska turistička zajednica u suradnji sa sustavom lokalnih turističkih zajednica i Ministarstvom turizma i sporta.
Hrvatska do sada broji ukupno devet nacionalnih pobjednika i 36 finalista, a informacije o hrvatskim destinacijama izvrsnosti dostupne su na stranicama Hrvatske turističke zajednice posvećenima upravo EDEN destinacijama.